MiG-21 MF „Šedivka“

MiG-21 MF „Šedivka“ byla subverze MiGu 21 MF vyráběná v Gorkovském leteckém závodě a která se v některých technických parametrech odlišovala od standardní verze MiG-21 MF a její správné označení bylo MiG-21 MF-75. V podstatě se jednalo o přechodový typ mezi verzemi MF (označované jako Typ 76) a BIS (označované jako Typ 75) a mezi hlavní viditelné odlišnosti v kokpitu patří jiné provedení boxů vedle zaměřovače, přesunutí výstražných tabel z pravé části hlavní palubní desky na pravý boční pult a jiný tvar hlavy kniplu (rovná vrchní část kniplu verze MF je u „šedivek“ nahrazena stupňovitou hlavou, kde je ovládání trimu vysunuto nad ostatní ovladače). Do letectva tehdejšího Československa bylo dodáno celkem 20 strojů tohoto typu a po svém dodání do Československa byly dislokovány na letecké základně v Českých Budějovicích u 1.slp. První čtyři stroje byly dodány 2.7.1975, zbývající stroje byly přelétnuty ze Sovětského svazu 17.9.1975. Zajímavostí je, že stroje byly přelétnuty bez výsostných znaků a trupových čísel, ta byla aplikována nátěrem, nikoliv stříkáním, v opravnách základny v Českých Budějovicích. Jednalo se o stroje trupových čísel:

2205    2500    2410    3008    4003

4008    4017    4038    4101    4127

4175    4307    4405    4421    5494

5508    5512    5581    5603    5612

Zároveň se shodou dalšího vývoje jednalo i o stroje, z nichž se rekrutovaly letouny určené k přestavbě na verzi MFN/RNAV, verzi vybavenou komunikačními a navigačními prostředky umožňujícími součinnost v rámci struktur NATO, a které ukončily v roce 2005 desítky let trvající nasazení MiGů 21 v letectvu AČR, resp. tehdejšího Československa.

Mnoho detailních informací můžete nalézt ve fantastické knize pánů Rogla a Martínka „Šedivky – trochu jiné MiGy 21 MF v našem letectvu“ vydané v nakladatelství Svět křídel.